علت لرزش ماشین لباسشویی و راه حل ان

ماشین لباسشویی در برندهای مختلفی از قبیل بوش، اسنوا، ال‌جی و… تولید و به بازار عرضه می‌شوند. یکی از موضوعات مهمی که پس از خرید ماشین لباسشویی، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، طریقه نصب استاندارد و استفاده صحیح از آن است تا دستگاه دچار خرابی نگردد. البته ماشین لباسشویی نیز همانند سایر لوازم خانگی برقی ممکن است با گذشت زمان دچار خرابی شود. یکی از خرابی‌های ماشین لباسشویی، لرزش آن بوده و معمولا با صدای زیادی همراه می‌باشد که این مشکل برای افراد، آزار دهنده و ناخوشایند است. در حقیقت لرزش ماشین لباسشویی علل متفاوتی دارد که در صورت آشنایی با آن‌ها می‌توانید به راحتی به برطرف نمودن لرزش دستگاه بپردازید.

بنابراین با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی علت لرزش ماشین لباسشویی بپردازیم تا با اطلاعات بیشتری نسبت به رفع لرزش دستگاه اقدام نمایید.

علت لرزش و تکان خوردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی به دلایلی متفاوتی دچار لرزش و تکان خوردن می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به توجه نکردن به ظرفیت ماشین لباسشویی، تنظیم نبودن پایه‌های زیرین دستگاه، خرابی فنرهای دیگ دستگاه، خرابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی و… اشاره نمود.

 

علت لرزش ماشین لباسشویی موقع خشک کن

معمولا لرزش لباسشویی در مراحل نهایی شستن، به ویژه موقع خشک نمودن لباس‌ها دیده می‌شود که با ایجاد صدایی آزار دهنده نیز همراه می‌باشد. لرزش ماشین لباسشویی هنگام خشک کن دلایل متفاوتی دارد که برخی از رایج‌ترین آن‌ها به صورت زیر هستند.

  • عدم توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

یکی از علت‌های لرزش ماشین لباسشویی موقع خشک کن، عدم توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی می‌باشد. در واقع شست‌وشوی لباس‌ها بیش از ظرفیت تعیین شده دستگاه به مرور زمان باعث از بین رفتن کمک فنرهای لباسشویی شده که این امر نیز باعث لرزش دستگاه خواهد شد.

  • عدم تنظیم پایه‌های زیرین لباسشویی

یکی دیگر از علل لرزش ماشین لباسشویی هنگام خشک کن، عدم تنظیم پایه‌های زیرین دستگاه است. معمولا در طراحی و ساخت ماشین لباسشویی، در قسمت پایین دستگاه، پایه‌هایی تعبیه می‌شود که موجب شده دستگاه از سطح زمین، کمی بالاتر قرار گیرد. حال هنگامیکه دستگاه در حالت خشک کن قرار می‌گیرد، عدم تنظیم این پایه‌ها، باعث حرکت ماشین لباسشویی و لرزش آن، خواهند شد. توجه داشته باشید که علت اصلی لرزش ماشین لباسشویی ال‌جی نیز، عدم تنظیم پایه‌های آن می‌باشد.

 

  • خرابی فنرهای دیگ ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل لرزش ماشین لباسشویی، خرابی فنرهای دیگ لباسشویی می‌باشد. فنرهای دیگ ماشین لباسشویی وظیفه ثابت نگه داشتن دیگ را بر عهده دارند. هنگامی که این فنرها دچار خرابی یا فرسودگی می‌شوند، این وظیفه را نمی‌توانند به خوبی انجام دهند، بنابراین این امر، باعث لرزش ماشین لباسشویی خواهد شد. خراب بودن فنرهای دیگ ماشین لباسشویی، علت لرزش ماشین لباسشویی بوش هنگام خشک کن است.

 

  • خرابی برد الکترونیکی

خرابی برد الکترونیکی نیز یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند باعث لرزش ماشین لباسشویی شود. در واقع ماشین لباسشویی‌های جدید دارای برد الکترونیکی هستند که این برد از قطعات الکترونیکی نظیر خازن، مقاومت، دیود و… تشکیل شده است. هنگامی که قطعات این برد دچار خرابی می‌شوند بر عملکرد لباسشویی تاثیر گذاشته و موجب برهم زدن تعادل دستگاه می‌شوند، در نتیجه لباسشویی دچار لرزش می‌گردد.

 

  • عدم تعادل بار لباسشویی

یکی دیگر از علل لرزش ماشین لباسشویی، عدم تعادل بار آن است. منظور از تعادل بار دستگاه، این است که لباس‌ها باید داخل دستگاه به صورت متعادل و یکنواخت قرار بگیرند تا شست‌وشوی آن‌ها باعث ایجاد لرزش ماشین لباسشویی نشود. برای مثال توجه نمایید که شست‌وشوی اقلام بزرگ مانند حوله یا پتو باعث می‌شود که بار به صورت نامتعادل و غیر یکنواخت در دستگاه قرار بگیرد. در چنین مواقعی، بهتر است در کنار این اقلام بزرگ، لباس‌های کوچکی نیز قرار داده شود تا هنگام شست‌وشوی آن‌ها، بار به طور متعادل توزیع شود.

  • فرسودگی کمک فنر ماشین لباسشویی

خرابی کمک فنر لباسشویی، یکی دیگر از علت‌های لرزش ماشین لباسشویی می‌باشد. در واقع کمک فنر لباسشویی در پشت دستگاه تعبیه شده است و هنگام شست‌وشوی لباس‌ها وظیفه کم نمودن لرزش دستگاه را بر عهده دارد. گذشت زمان یکی از عواملی است که باعث فرسودگی کمک فنر لباسشویی می‌شود که این امر نیز موجب لرزش دستگاه می‌گردد. علت لرزش خشک کن ماشین لباسشویی دوقلو نیز، فرسودگی کمک فنر آن می‌باشد.

  • خرابی قطعه فولی

خرابی قطعه فولی یا فلکه آبکشی، یکی از دلایل لرزش ماشین لباسشویی اسنوا می‌باشد. در واقع هنگامی که این قطعه از دستگاه، دچار خرابی می‌شود، دستگاه نیز دچار لرزش می‌گردد.

 

  • تراز نبودن ماشین لباسشویی

یکی از دلایل اصلی لرزش ماشین لباسشویی، تراز نبودن آن است. بنابراین دقت داشته باشید که هنگام نصب ماشین لباسشویی، باید محل مناسبی را انتخاب کرده و دستگاه را به صورت اصولی و با استفاده تجهیزات لازم وصل کرده و از تراز بودن آن، اطمینان کامل حاصل نمایید. تراز نبودن ماشین لباسشویی، یکی دیگر از علت‌های لرزش ماشین لباسشویی اسنوا می‌باشد.

  • خرابی قطعه تاخو ماشین لباسشویی

تاخو یکی از مهم‌ترین قطعات داخلی ماشین لباسشویی است که خراب بودن آن، موجب لرزش دستگاه می‌شود. در واقع قطعه تاخو، قطعه‌ای است که برق داخلی دستگاه را تنظیم می‌کند و در صورتیکه این قطعه خراب گردد، تنظیمات برق داخلی نیز دچار اختلال شده و در نتیجه این امر موجب لرزش دستگاه خواهد شد.

  • بسته بودن پیچ حمل و نقل

یکی دیگر از عواملی که باعث لرزش ماشین لباسشویی می‌شود، بسته بودن پیچ حمل و نقل دستگاه است که در قسمت عقب لباسشویی قرار دارد. این پیچ وظیفه دارد که هنگام جابه‌جایی دستگاه، از دیگ محافظت نماید. بنابراین پس از خرید دستگاه، هنگام نصب ماشین لباسشویی باید این پیچ را با استفاده از آچار مخصوص باز نمایید، چون بسته بودن آن در ایجاد لرزش دستگاه، نقش دارد.

  • خرابی قطعات مخزن ماشین لباسشویی

یکی از علت‌های لرزش بیش از حد ماشین لباسشویی، خرابی قطعات مخزن آن می‌باشد. بلبرینگ یکی از مهم‌ترین قطعات بوده که ممکن است دچار خرابی گردد و خرابی این قطعه باعث لرزش دستگاه می‌شود.

 

 

راه‌های رفع لرزش و صدای لباسشویی

برای رفع لرزش و صدای ماشین لباسشویی، ابتدا باید علت آن را بررسی نموده و سپس به برطرف نمودن لرزش دستگاه اقدام نمایید. بنابراین راه‌های زیادی برای حل این مشکل، وجود دارند که مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها به صورت زیر می‌باشند.

  • یکی از راه‌های رفع لرزش و صدای لباسشویی این است که با استفاده از ابزار تراز مهندسی به بررسی تراز بودن دستگاه پرداخته و از تراز بودن آن، کاملا مطمئن شوید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام تراز نمودن دستگاه می‌توانید از یک تخته سه لایه یا کفپوش استفاده نمایید.
  • یکی دیگر از راه‌های رفع لرزش و صدای لباسشویی، تنظیم نمودن پایه‌های زیرین دستگاه است. در بعضی از مواقع، ممکن است بر اثر جابه‌جایی، پایه‌های دستگاه دچار شکستگی شده باشند که در این شرایط باید آن‌ها را تعویض نموده و سپس به تنظیم نمودن آن‌ها بپردازید.
  • یکی دیگر از راه‌های رفع لرزش و صدای ماشین لباسشویی، تنظیم صحیح دور خشک کن دستگاه است. در واقع زمانیکه دور خشک کن دستگاه، بالا باشد، دستگاه دچار لرزش خواهد شد. بنابراین بهتر است که برای شست‌وشوی روزانه، دور خشک کن دستگاه را روی هشتصد یا هزار تنظیم نمایید و در مواقعی که لباس‌ها، وزن بیشتری دارند، دور خشک کن را روی چهارصد یا ششصد تنظیم نمایید.
  • تمیز نمودن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی نیز یکی دیگر از راه‌های رفع صدای لباسشویی می‌باشد.
  • خرابی فنر دیگ ماشین لباسشویی، خرابی برد الکترونیکی دستگاه، خرابی قطعه فولی، خرابی بلبرینگ و… عواملی هستند که باعث ایجاد لرزش ماشین لباسشویی می‌شوند. توجه داشته باشید هنگامیکه این خرابی‌ها برطرف گردند، لرزش دستگاه نیز برطرف خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود که برای رفع این خرابی‌ها به تعمیرکاران متخصص تماس گرفته تا آن‌ها به محل مورد نظر مراجعه کرده و به صورت تخصصی به تعمیر دستگاه و برطرف کردن لرزش لباسشویی بپردازند.

 

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم که شما را با علت لرزش ماشین لباسشویی و راه‌های رفع آن، آشنا سازیم تا با دانش بیشتری به برطرف نمودن لرزش ماشین لباسشویی پرداخته و از شر این مشکل، خلاص شوید.

×
ایتا Whatsapp chat
واتساپ Whatsapp chat
3 +
پیمایش به بالا
Call Now Button