علت نشت آب ماشین لباسشویی و راه‌های رفع آن

ماشین لباسشویی یکی از لوازم خانگی برقی و پرکاربرد آشپزخانه است که ممکن است با گذشت زمان، همانند سایر لوازم خانگی برقی دچار خرابی شود. یکی از خرابی‌های ماشین لباسشویی، نشت آب از دستگاه می‌باشد که باید به موقع تعمیر گردد. در حقیقت برای رفع نشت آب لباسشویی، لازم است که ابتدا علت را بررسی کنید و پس از آن، نشتی آب را برطرف نمایید. پس می‌توان گفت شناسایی علت نشت آب لباسشویی، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. بنابراین با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی علل نشت آب ماشین لباسشویی و راه‌های رفع آن، بپردازیم تا با اطلاعات بیشتری نشت آب دستگاه را برطرف نموده و برای همیشه از شر این مشکل خلاص شوید.

 

علت نشت آب لباسشویی

نشت آب لباسشویی، یکی از خرابی‌های ماشین لباسشویی بوده که اگر به موقع برطرف نگردد، می‌تواند علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه و پوسیده شدن بدنه آن، باعث برق گرفتگی نیز شود. بنابراین هنگامی که ماشین لباسشویی دچار نشتی آب می‌شود باید در اسرع وقت با تعمیرکاران متخصص تماس گرفته تا آن‌ها به محل مورد نظر مراجعه کنند. در چنین شرایطی تعمیرکار ابتدا به بررسی علت نشت آب لباسشویی پرداخته، سپس با استفاده از تجهیزات لازم به تعمیر و رفع نشتی می‌پردازد. دلایل زیادی از قبیل خرابی لاستیک دور درب لباسشویی، پارگی شلنگ‌ها، خرابی پمپ تخلیه آب و… باعث نشت آب ماشین لباسشویی می‌شوند که در ادامه به توضیح بیشتری درباره آن‌ها می‌پردازیم.

علت نشت آب از زیر لباسشویی

علل زیادی باعث نشت آب از زیر لباسشویی می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

خرابی دریچه ورودی آب ماشین لباسشویی

یکی از علت‌های نشت آب از زیر لباسشویی، خرابی دریچه ورودی دستگاه می‌باشد. دریچه ورودی آب ماشین لباسشویی که در قسمت عقب لباسشویی قرار دارد، وظیفه کنترل ورود آب گرم و سرد را به داخل دستگاه بر عهده دارد. هنگامیکه این دریچه دچار خرابی می‌شود، این وظیفه را نمی‌تواند به خوبی انجام دهد، در نتیجه این امر باعث خروج آب از دستگاه می‌شود. خرابی دریچه ورودی آب می‌تواند شامل ترک خوردگی یا پوسیدگی آن باشد. خرابی این دریچه، یکی از علت‌های نشت آب از لباسشویی باشد.

خرابی دیگ ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایلی که باعث نشت آب از زیر لباسشویی می‌شود، خرابی دیگ دستگاه می‌باشد. در حقیقت عوامل زیادی باعث خرابی دیگ می‌شوند. برای مثال هنگامیکه دستگاه به درستی تراز نشده باشد، باعث می‌شود که هنگام شست‌شو، ضربه‌های محکمی به دیگ وارد شود. این ضربه‌ها به مرور زمان باعث سوراخ شدن دیگ و در نهایت خرابی آن می‌شود.

پارگی یا آسیب دیدگی شیلنگ‌ها

یکی دیگر از علت‌های نشت آب از ماشین لباسشویی، پارگی یا آسیب دیدگی شیلنگ‌های لباسشویی می‌باشد. معمولا هنگامیکه شیلنگ ورودی آب و شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی دچار پارگی یا آسیب دیدگی می‌شوند، موجب نشت آب از لباسشویی خواهند شد. توجه داشته باشید که هنگام بررسی این شیلنگ‌ها، باید به بررسی شیلنگ دیگری نیز بپردازید. در حقیقت این شیلنگ، داخل دستگاه قرار دارد و از جاپودری لباسشویی به شیر برقی متصل می‌باشد.

خرابی پمپ تخلیه آب لباسشویی

یکی از رایج‌ترین علت‌های نشت آب از ماشین لباسشویی، خرابی پمپ تخلیه آب دستگاه می‌باشد. پمپ تخلیه آب لباسشویی ممکن است با گذشت زمان دچار خرابی شود و همچنین شیلنگ‌های متصل به آن نیز ممکن است دچار ساییدگی شوند.

خرابی بلبرینگ لباسشویی

یکی دیگر از علت‌های نشت آب از زیر لباسشویی، خرابی بلبرینگ لباسشویی می‌باشد. بلبرینگ، یکی از قطعات حساس لباسشویی است که وظیفه چرخاندن دیگ دستگاه را بر عهده دارد. حال اگر این قطعه، دچار خرابی شود، موجب خروج آب از دستگاه خواهد شد. خرابی بلبرینگ، یکی از علت‌های نشت آب از زیر لباسشویی سامسونگ می‌باشد.

علت نشت آب از فیلتر لباسشویی

علل گوناگونی باعث نشت آب از فیلتر ماشین لباسشویی می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

شل بستن درب فیلتر لباسشویی

یکی از علت‌های نشت آب از فیلتر لباسشویی، شل بستن درب فیلتر است.

خرابی شیلنگ خرطومی ماشین لباسشویی

خرابی شلنگ خرطومی لباسشویی، یکی دیگر از علت‌های رایجی است که موجب نشت آب از فیلتر لباسشویی می‌شود. در حقیقت هنگامیکه این شلنگ، دچار ساییدگی یا پوسیدگی می‌شود، آب از فیلتر دستگاه خارج می‌گردد.

خرابی شیر برقی (شیر ورودی) ماشین لباسشویی

یکی دیگر از علت‌هایی که باعث نشت آب از فیلتر ماشین لباسشویی می‌شود، خرابی شیر برقی یا شیر ورودی لباسشویی می‌باشد.

علت نشت آب از درب لباسشویی

نشت آب از درب لباسشویی نیز به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که رایج‌ترین آن ها عبارتند از :

پارگی لاستیک دور درب لباسشویی

یکی از علت‌هایی که باعث نشت آب از درب لباسشویی می‌شود، پارگی لاستیک دور درب آن است. در واقع هنگامیکه این لاستیک سالم باشد، با بسته شدن درب لباسشویی، لاستیک به طور کامل به شیشه می‌چسبد و از خروج آب به بیرون از درب جلوگیری می‌کند.

خرابی زبانه درب ماشین لباسشویی

یکی دیگر از علل رایج نشت آب از درب لباسشویی، می‌تواند خرابی زبانه درب باشد. در حقیقت زمانیکه زبانه درب دچار خرابی می‌شود، درب دستگاه ممکن است به طور کامل بسته نشود که در چنین شرایطی آب از درب خارج خواهد شد.

 

علت نشت آب از جاپودری لباسشویی

جاپودری، قسمتی از ماشین لباسشویی بوده که در آن، پودر و مایع شست‌وشو ریخته می‌شود و به دلایل متفاوتی، ممکن است دچار نشتی شده و از آن، آب خارج گردد. برخی از مهم‌ترین علت‌های نشت آب از جاپودری به صورت زیر می‌باشند.

نصب نادرست ماشین لباسشویی

نصب ماشین لباسشویی یکی از امور مهمی است که باید به درستی و توسط نصاب متخصص انجام گیرد. بنابراین نصب نادرست لباسشویی یکی از علت‌هایی است که موجب نشت آب از جاپودری دستگاه می‌شود.

شکستگی یا پوسیدگی جاپودری لباسشویی

یکی دیگر از علل نشت آب از جاپودری لباسشویی، شکستگی یا پوسیدگی جاپودری می‌باشد. با گذشت زمان و استفاده مکرر از ماشین لباسشویی، ممکن است جاپودری دستگاه دچار پوسیدگی شود. همچنین وارد کردن ضربه نیز باعث شکستگی جاپودری می‌شود که این عوامل موجب نشت آب از جاپودری خواهند شد.

خرابی لوله زیر جاپودری

خرابی لوله زیر جاپودری لباسشویی نیز از علت‌های نشت آب از جاپودری لباسشویی می‌باشد. در واقع پودری که داخل جاپودری لباسشویی ریخته می‌شود، توسط لوله‌ای که زیر آن قرار دارد به داخل دستگاه منتقل می‌گردد. حال اگر این لوله دچار انسداد یا گرفتگی باشد، پودر به داخل دستگاه منتقل نمی‌شود و در نتیجه آب از جاپودری به بیرون منتقل می‌گردد. عوامل زیادی از قبیل استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده، پوسیدگی لوله و… باعث گرفتگی لوله زیر جا پودری می‌شوند.

خرابی هیدرواستات

خرابی هیدرواستات نیز باعث نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی می شود. هیدرواستات، یکی از قطعات مهم ماشین لباسشویی است که وظیفه کنترل جریان آب ورودی به درون دیگ دستگاه را بر عهده دارد. زمانیکه این قطعه دچار خرابی می‌شود، نمی‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، در نتیجه در بعضی از مواقع ممکن است مقدار آب زیادی داخل دستگاه شود که مقداری از آن نیز از جاپودری دستگاه خارج خواهد شد.

استفاده نادرست از مواد شوینده

استفاده نادرست از مواد شوینده نیز موجب نشت آب از جاپودری لباسشویی می‌شود. در واقع ریختن مواد شوینده در جاپودری لباسشویی، بیشتر از مقدار استاندارد آن، باعث می‌شود که مقداری آب از جاپودری خارج گردد. همچنین توجه داشته باشید که برای شست‌وشوی لباس‌ها، باید از مواد شوینده متناسب و با کیفیت استفاده نمایید.

نحوه رفع مشکل نشت آب لباسشویی

همانطور که اشاره شد برای رفع مشکل نشت آب لباسشویی باید ابتدا علت را شناسایی کرده و سپس به برطرف نمودن نشتی پرداخت. به طور کلی می‌توان گفت که برای رفع نشت آب لباسشویی، باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • بررسی تمام شیلنگ‌های لباسشویی
  • بررسی لاستیک دور درب لباسشویی
  • بررسی جاپودری لباسشویی
  • استفاده از مواد شوینده با کیفیت و مناسب با دستگاه
  • استفاده نکردن بیش از اندازه از مواد شوینده
  • بررسی قطعاتی از قبیل پمپ تخلیه آب لباسشویی، هیدرواستات، شیر برقی، فیلتر لباسشویی، زبانه درب دستگاه، بلبرینگ و…

تذکر: توجه داشته باشید که اگر در رفع نشت آب لباسشویی، تخصص کافی ندارید از انجام آن پرهیز کرده و آن را به افراد متخصص بسپارید تا آن‌ها به صورت تخصصی به بررسی تمام قطعات لباسشویی پرداخته و نشت آب را برطرف نمایند.

 

 

نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم که شما را با علت‌هایی که باعث نشت آب از ماشین لباسشویی می‌شوند، آشنا سازیم تا بتوانید با توجه به آن‌ها، اقدامات لازم را برای رفع نشتی انجام دهید. برای اطلاع بیشتر یا استفاده از خدمات وی آی پی سرویس می توانید با توجه به برند دستگاهتان از طریق لینک های زیر اقدام کنید.

×
ایتا Whatsapp chat
واتساپ Whatsapp chat
3 +
پیمایش به بالا
Call Now Button