چرا ماشین لباسشویی صدا میدهد

علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟

احتمالا این اتفاق برای شما هم پیش آمده که بعد از گذشت چند سال استفاده از ماشین لباسشویی در موقع استفاده شروع به سرو صدا و حرکت میکند، صدا دادن لباسشویی علت های متفاوتی دارد، که برخی از آنها ناشی از خرابی قطعات مکانیکی و الکترو مکانیک مانند: بلبرینگ ها، سه نظام، کمک ها، دیگ و موتور است و برخی دیگر ایرادات سطحی مثل عدم تراز بودن ماشین لباسشویی، بارگیری بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی و….میباشد. در این مقاله ما به طور کامل به علت صدا دادن لباسشویی میپردازیم وار راه های رفع ایراد را بیان میکنیم.

*درنظر داشته باشید که دلیل صدا دادن ماشین لباسشویی مختص به برند خاصی نیست، برای مثال صدا دادن لباسشویی الجی، صدا دادن لباسشویی سامسونگ، صدا دادن لباسشویی بوش، صدا دادن لباسشویی آ ا گ، صدادادن لباسشویی اسنوا،پاکشوما، آبسال و…به طور یکسان است و ایراد مشترکی دارند.

دلیل صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟

قبل از انجام هرکاری باید منبع صدای اضافی لباسشویی را پیدا کنید و سپس اقدام به رفع آن کنید، معمولا صدا های اضافی که از ماشین لباسشویی میشنوید، برای وجود اجسامی است که به همراه لباس وارد ماشین لباسشویی شده اند. این اجسام میتواند اشیائی از قبیل: سکه،دکمه لباس، زیورآلات لباس و یا هر شیئ دیگر که همراه با لباس وارد ماشین لباسشویی شده است.

صدای جیر جیر در ماشین لباسشویی

صدای جیر جیر کردن در ماشین لباسشویی علت های گوناگونی دارد برخی از این علت ها بسیار ساده است و با رعایت کردن یکسری نکات ساده این صدا ها برطرف میشوند، همانند:

ریختن لباس بیش از حد ظرفیت ماشین لباسشویی

عدم تراز و تنظیم نبودن پایه های ماشین لباسشویی

اما برخی دیگر از دلایل صدای جیر جیر کردن ماشین لباسشویی ناشی از ایرادات فنی و خرابی قطعات ماشین لباسشویی از جمله: پمپ تخلیه، موتور، خرابی و یا پارگی تسمه، لاستیک
دور درب لباسشویی،کمک فنرها، بلبرینگ ها و کاسه نمد میتوان اشاره کرد.

صدای تق تق در ماشین لباسشویی

اگر در ابتدای شستشو صدای تق تق در ماشین لباسشویی میشنوید بدلیل لباس پرکردن بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی است. ولی اگر این صدا را در اواسط و یا اواخر شستشو میشنوید میتواند بدلیل خراب شدن بلبرینگ ها،موتور لباسشویی ویا حتی پولی لباسشویی باشد. در نظر داشته باشید اگر صدای تق تق را در زمان تخلیه آب شنیدید، احتمالاجسم خارجی مانند سکه، سنجاق و… در داخل پمپ تخلیه گیر کرده باشد و یا پمپ تخلیه معیوب شده است.

صدای خرخر کردن در ماشین لباسشویی

صدای خرخر کردن در ماشین لباسشویی میتواند بدلیل گرفتگی و انسداد مسیر تخلیه باشد به گونه ای که شیئی مسیر تخلیه را مسدود کرده، قبل از اینکه این اتفاق باعث بروز مشکل جدی شود آن را برطرف کنید.

علت صدا دادن ماشین لباسشویی هنگام تخلیه آب

وظیفه پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، تخلیه آب در زمان آبکشی و پمپ کردن آب به داخل مخزن ماشین لباسشویی است. پمپ های تخلیه ماشین لباسشویی مدل های متفاوتی دارند، در بعضی از مدل ها پمپ بوسیله تسمه و یا موتور حرکت میکند ودر بعضی از مدل های دیگر  پمپ دارای موتور الکتریکی میباشد. علت صدا دادن ماشین لباسشویی در زمان تخلیه آب ناشی از انسداد ویا معیوب شدن پمپ تخلیه است، اگر پمپ تخلیه معیوب شده باشد چاره ای جز تعویض کردن آن نیست، برای تعویض پمپ باید قسمت جلویی کابین لباسشویی به طور کامل باز شود، سپس پمپ تخلیه تعویض شود.

علت صدادادن ماشین لباسشویی هنگام چرخش

صدا دادن ماشین لباسشویی علت های متفاوتی دارد که ما در این بخش به چند مورد از آن اشاره میکنیم.

کلاچ گیربکس

کارایی اصلی کلاچ گیربکس ارتباط و هماهنگی بین گیر بکس و دیگ است.کلاچ کمک میکند دیگ در هنگام شستشو از چرخشی مناسب ونرم تر بهره مند شود.

کلاچ تقریبا یک قطعه مصرفی میباشد که بعد از معیوب شدن قابل تهمیر نیست وباید تعویض شود.

کلاچ گیر بکس زمانی که معیوب میشود در هنگام شستشو و یا در پایان شستشو ایجاد صدا میکند.

تسمه

تسمه در اکثر ماشین لباسشویی های درب از جلو وظیفه اتصال موتور به سبد شستشو را دارد و در ماشین لباسشویی های درب از بالابرای اتصال شفت به موتور مورد استفاده قرار میگیرد،تسمه ها معمولا بر اثر فرسایش معیوب شده و ایجاد صدا میکند.

علت صدا دادن ماشین لباسشویی در دور تند

علت صدا دادن ماشین لباسشویی هنگام خشک کردن

معمولا شایع ترین نوع صدا دادن لباسشویی در هنگام خشک کردن و یا همان دور تند میباشد.

این مشکل رایج معمولابر اثر استفاده نادرست با ریختن لباس بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی، با گذشت زمان باعث خرابی و فرسوده شدن موتور ماشین لباسشویی،  سه نظام(شفت دیگ)، بلبرینگ ها و کاسه نمد و کمک فنر های دستگاه میشود. با خرابی این قطعات ماشین لباسشویی در زمان خشک کردن صدای بسیار نا هنجاری تولید میکند و بعضا دستگاه بر اثر لرزش زیاد شروع به حرکت میکند.

*با مشاهده این موارد در ماشین لباسشویی خود، هرچه زود تر اقدام به تعمیر نمایید تا از بروز آسیب جدی تر و پر هزینه تر جلوگیری کنید.

سایر علت های صدا دادن ماشین لباسشویی

در این مقاله ما رایج ترین دلایل صدای زیاد ماشین لباسشویی را که به کارشناسان ما در مجموعه تعمیرات تخصصی وی آی پی سرویس گزارش شده بود را توضیح دادیم، ولی ممکن است صدا دادن لباسشویی علت های دیگری هم داشته باشد که ما در زیر این مطلب آنها را بیان میکنیم.

1.گیربکس

2.پولی موتور

3.پولی شفت و پولی پمپ

4.تسمه پمپ

5.تسمه کاهش حرکت دیگ

6.دریچه ورودی آب


اگر نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ دارید کلیک کنید.


آموزش راه های رفع مشکل صدا دادن ماشین لباسشویی

صدا دادن ماشین لباسشویی و راه رفع عیب آن امری کاملا تخصصی است که نیازمند دانش و تجربه فنی بالایی میباشد. لطفا در صورت نداشتن تخصص کافی، برای جلوگیری از آسیب بیشتردستگاه از هرگونه اقدام برای تعمیر بپرهیزید.

 

×
ایتا Whatsapp chat
واتساپ Whatsapp chat
3 +
پیمایش به بالا
Call Now Button