چرا ماشین ظرفشویی کار نمی کند؟

کار نکردن ماشین ظرفشویی می تواند علت های مختلفی داشته باشد، برخی از دلایل کار نکردن بسیار ساده است، که با بررسی مختصر می توان آن را رفع کرد اما برخی دیگر از علت های کار نکردن ماشین ظرفشویی کاملا تخصصی است وباید توسط تکنسین تعمیر ماشین ظرفشویی بررسی شود.
در ادامه این مقاله ما مواردی را  به عنوان علت کار نکردن ماشین ظرفشویی مطرح می کنیم و به روشهای بر طرف کردن آن میپردازیم.
*در نظر داشته باشید که مطالبی که در مورد علت کار نکردن ماشین ظرفشویی در ادامه مطالعه می کنید، به برند ماشین ظرفشویی شما بستگی ندارد و این مشکل در اکثر برندهای ماشین ظرفشویی به صورت مشترک است.

برای مثال شما میتوانید علت کار نکردن ماشین ظرفشویی سامسونگ،علت کار نکردن ماشین ظرفشویی الجی، علت کار نکردن ماشین ظرفشویی بوش، علت کار نکردن ماشین ظرفشویی آ ا گ، علت کار نکردن ماشین ظرفشویی دوو، آبسال،پاکشوما، اسنوا و… را در این مقاله بیابید و اقدام به عیب یابی ماشین لباسشویی کنید.

علت کار نکردن ماشین ظرفشویی

خرابی قفل درب و سوییچ قفل درب ماشین ظرفشویی

در صورتیکه ماشین ظرفشویی کار نمی کند و مراحل شستشو را انجام نمی دهد، مشکل می تواند از قفل درب (میکروسوییچ) یا سوییچ قفل درب باشد. از سوییچ درب برای بسته نگه داشتن درب ماشین ظرفشویی هنگام شستشو و جلو گیری از چکه کردن آب به بیرون از ماشین ظرفشویی استفاده می شود. همچنین از سوییچ قفل درب برای تامین برق پنل کنترل(دیسپلی) ماشین ظرفشویی استفاده می شود. به طور معمول مجموعه قفل درب در قسمت بالای درب و یا پشت پنل کنترلی قرار دارد، آن را باز کنید و سوییچ های درب را بررسی کنید.

خرابی تایمر یا کنترل الکتریکی ماشین ظرفشویی

در صورتی که مجموعه قفل درب را بررسی کردید و از سلامت بودن آن مطمئن شدید نوبت به تست و بررسی تایمر و یا کنترل الکتریکی می رسد. به طور معمول اولین مرحله از چرخه شستشو تخلیه آب باقی مانده ای است که امکان دارد در کف دستگاه مانده باشد. پس در صورتی که صدای تخلیه آب و یا صدای کار کردن پمپ تخلیه را  نمی شنوید، علت کار  نکردن ماشین ظرفشویی می تواند خرابی تایمر و یا کنترل الکترونیکی باشد. در دستگاه های تایمری از تایمر جهت تامین برق، موتور پمپ،شیر برقی،موتور پمپ تخلیه و مدار هیتر استفاده می شود.

نکته : تایمر و یا برد الکترونیکی در پشت صفحه پنل کنتر قرار دارند.

 ایراد در رله استارت موتور ماشین ظرفشویی

برخی مدل های ماشین ظرفشویی از رله استارت برای راه اندازی و شروع به کار موتور پمپ اصلی استفاده می کنند. زمانی که شما تایمر ویا برد الکترونیکی را بررسی کردید و از عملکرد درست آنها مطمئن شدید سپس باید رله استارت را بررسی کنید، خرابی رله استارت می تواند یکی از اصلی ترین دلایل کار نکردن ماشین ظرفشویی باشد. رله استارت معمولادر کنار موتور نصب می شود. میتوانید رله استارت را بر اساس نقشه برق ماشین ظرفشویی تست و بررسی کنید.

خرابی فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

در یکسری از مدل های ماشین ظرفشویی که از برد الکترونیکی استفاده میکنند، از فیوز حرارتی برای محافظت از برد اصلی استفاده می شود. فیوز های حرارتی توسط دو سیم به مجموعه برد متصل می شوند. زمانی که فیوز حرارتی دچار آسیب شود برق مورد نیاز برد تامین نمی شود و ماشین ظرفشویی رو شن نمی شود و یا شروع به کار نمی کند. خرابی فیوز حرارتی یکی از اصلی ترین علت های کار نکردن ماشین ظرفشویی است.

خراب بودن موتور محرکه ماشین ظرفشویی

موتور محرکه ماشین ظرفشویی وظیفه گردش آب در ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف را دارد. برق مورد نیاز موتور محرکه از طریق تایمر و یا برد ماشین ظرفشویی به کمک رله استارت تامین می شود. زمانی که از ارسال برق از طرف رله استارت مطمئن شدید ولی همچنان دستگاه شما روشن نشد و یا شروع به کار نکرد به احتمال زیاد مشکل از موتور محرکه ماشین ظرفشویی است.

جمع بندی

همانطور که مطالعه کردید علت کار نکردن ماشین ظرفشویی میتواند  دلایل متعدد و پیچیده ای داشته باشد که برای بررسی آن حتما نیاز به تخصص و ابزار های خاص تعمیر ماشین ظرفشویی است، ولی در یک سری موارد مانند خرابی پریز برق، خرابی و یا قطعی سیم برق ویا خرابی تبدیل های سه به دو و موارد اینچنینی را میتوان بدون نیاز به کمک تعمیر کار ماشین ظرفشویی به سادگی برطرف کرد.

کاربر گرامی با توجه به برند ماشین ظرفشویی که دارید، برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود می توانید از لینک های زیر اقدام نمائید :

تعمیر ماشین ظرفشویی سامسونگ

تعمیر ماشین ظرفشویی بوش

تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی

تعمیر ماشین ظرفشویی آاگ

 

 

×
ایتا Whatsapp chat
واتساپ Whatsapp chat
3 +
پیمایش به بالا
Call Now Button