علت نچرخیدن ماشین لباسشویی و راه حل رفع آن

چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

علت نچرخیدن ماشین لباسشویی چیست؟ چرا ماشین لباسشویی نمی چرخد؟

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی علت های متفاوتی دارد که عبارتند از :

  • بیش از حد لباس قرار دادن در ماشین لباسشویی
  • معیوب بودن سیستم قفل درب ماشین لباسشویی
  • ایراد در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
  • ایراد در برد الکترونیکی ماشین لباسشویی
  • ایراد در استاتور و روتر ماشین لباسشویی
  • و …

در این مقاله از وی آی پی سرویس به بررسی علت ها و توضیح هر کدام از علت های نچرخیدن ماشین لباسشویی می پردازیم.

مقدار بیش از حد لباس

در نظر داشته باشید اگر مقدار لباس بیشتری از ظرفیت ماشین لباسشویی در دستگاه بریزید، بالانس و تعادل لباسشویی به هم می خورد. بارگیری بیش از ظرفیت لباسشویی باعث می شود موتور لباسشویی نتواند دیگ لباسشویی (درام) را به حرکت دربیاورد یا به خوبی بچرخاند که این اتفاق باعث اختلال در روند شستشو می شود.

سیستم قفل درب ماشین لباسشویی(میکروسوییچ)

معیوب بودن سیستم قفل درب ماشین لباسشویی میتواند دلیل نچرخیدن دیگ لباسشویی باشد، زمانی که میکروسوییچ ماشین لباسشویی دچار مشکل می شود دستگاه شروع به کار نمی کند، واین اتفاق میتواند باعث نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی شود، خرابی میکروسوییچ میتواند هم الکتریکی باشد و  هم مکانیکی که باید در هر دو صورت تعویض یا تعمیر گردد.

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

زمانی که شیئ یا وسیله ای در پمپ تخلیه گیر کرده باشد باعث اختلال در روند شستشو میشود، این مشکل به این صورت است که دستگاه مرحله آبگیری را انجام داده ولی به علت درگیر بودن پمپ تخلیه نمیتواند وارد مرحله بعدی شستشو شود و باعث نچرخیدن ماشین لباسشویی می شود.

برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

دلیل نچرخیدن ماشین لباسشویی میتواند خرابی برد الکترونیکی باشد، برد لباسشویی در اصل یک منبع تغذیه است و وظیفه انتقال نیرو به موتور و مدیریت عملکرد سایر اجزا را دارد، هرگونه خرابی و آسیب دیدگی در برد لباسشویی باعث اختلال در روند شستشو می شود و میتواند علت نچرخیدن ماشین لباسشویی باشد.

استاتور و روتور ماشین لباسشویی

آسیب دیدن سیم پیچ استاتور و یا خرابی در هر نقطه از رتور از جمله آهنربای آن میتواند علت نچرخیدن ماشین لباسشویی باشد. عملکرد رتور و استاتور به اینگونه است که با درگیرشدن با یکدیگر یک میدان مغناطیسی قوی جهت حرکت ایجاد میکنند. زمانی که رتور واستاتور دچار آسیب دیدگی شوند اجازه چرخش به درام لباسشویی را نمی دهند.

درام ماشین لباسشویی

خرابی درام یا به اصطلاح آبکش ماشین لباسشویی میتواند از دیگر علت های نچرخیدن ماشین لباسشویی باشد. درام لباسشویی عمدتا میتواند بر اثر اضافه بار ویا فرسودگی دچار آسیب شود.

بلبرینگ لباسشویی

یکی از اصلی ترین و رایج ترین دلایل نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی خرابی بلبرینگ ها است. بلبرینگ ها جز اصلی ترین اجزا ماشین لباسشویی می باشند به طوری که با خراب شدن آن ها ماشین لباسشویی صدای بسیار زیاد و گوش خراشی تولید میکند و در نهایت روند شستشو به طور کلی مختل می شود.

توجه داشته باشید هنگام تعمیر این مورد حتما از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت در مدت زمان بسیار کوتاه دوباره این مشکل به سراغ دستگاه شما می آید.

تسمه ماشین لباسشویی

تسمه ماشین لباسشویی نقش اساسی در چرخیدن دیگ لباسشویی دارد، با خراب شدن تسمه دیگ لباسشویی به طور کلی از مدار شستشو خارج می شود و روند شستشو مختل می شود. تسمه لباسشویی معمولا بر اثر فرسایش دچار پوسیدگی، پارگی می شود.

موتور لباسشویی

موتور لباسشویی قطعا یکی از اصلی ترین قطعات ماشین لباسشویی است. به صورتی که با معیوب شدن موتور روند شستشو به طور کلی متوقف می شود. به طور معمول کم پیش می آید که موتور لباسشویی به طور کلی معیوب شود و قابل تعمیر نباشد. موتور های لباسشویی معمولا از متعلقات جانبی مانند: کلاچ موتور، ذغال موتور، کوپلینگ ویا سیم پیچ اصلی دچار آسیب می شوند که تمام این موارد قابل تعمیر و یا تعویض می باشند.

نکته بسیار مهم:

در نظر داشته باشید علت نچرخیدن ماشین لباسشویی در برند های مختلف یک ایراد یکسان است.

برای مثال:

علت نچرخیدن ماشین لباسشویی بوش

علت نچرخیدن ماشین لباسشویی الجی

علت نچرخیدن ماشین لباسشویی سامسونگ، اسنوا، پاکشوما، آبسال آیندزیت و…. یک مورد مشترک است که در موارد بالابه آن پرداختیم.

*علت نچرخیدن ماشین لباسشویی دو قلو و سطلی همانند ماشین لباسشویی درب از جلو می باشد و فقط شکل و ساختار ان متفاوت است.*


اگر نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ دارید، کلیک کنید.


راه حل های رفع مشکل نچرخیدن ماشین لباسشویی

  1. مقدار بیش از حد لباس
  2. سیستم قفل درب ماشین لباسشویی(میکروسوییچ)
  3. پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
  4. برد الکترونیکی ماشین لباسشویی
  5. استاتور و روتور ماشین لباسشویی
  6. درام ماشین لباسشویی
  7. بلبرینگ لباسشویی
  8. تسمه ماشین لباسشویی
  9. موتور لباسشویی

درصورتی که تمام موارد بالارا بررسی کردید و نتوانستید علت نچرخیدن ماشین لباسشویی شناسایی کنید و یا قادر به بررسی این موارد نبودید، جهت تعمیر ماشین لباسشویی می توانید از کارشناسان متخصص وی آی پی سرویس کمک بگیرید.


همچنین خدمات زیر در وی آی پی سرویس قابل انجام است :

تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ

تعمیر ماشین لباسشویی بوش

تعمیر ماشین لباسشویی دوو

تعمیر ماشین لباسشویی آاگ

تعمیر ماشین لباسشویی ال جی

×
ایتا Whatsapp chat
واتساپ Whatsapp chat
3 +
پیمایش به بالا
Call Now Button