علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

چرا ماشین لباسشویی روشن نمی شود؟

روشن نشدن ماشین لباسشویی میتواند علت های مختلفی داشته باشد، برخی از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی بسیار ساده است، که با بررسی مختصر میتوان آن را رفع کرد اما برخی دیگر از علت های روشن نشدن ماشین لباسشویی کاملا تخصصی است وباید توسط تکنسین تعمیر ماشین لباسشویی بررسی شود.

در ادامه این مقاله مواردی که به عنوان علت روشن نشدن ماشین لباسشویی مطرح میشود، میتواند از علت های کار نکردن ماشین لباسشویی نیز باشد.

*در نظر داشته باشید که مطالبی که در مورد علت روشن نشدن ماشین لباسشویی در ادامه مطالعه میکنید، به برند ماشین لباسشویی شما بستگی ندارد و این مشکل در اکثر برندهای ماشین لباسشویی به صورت مشترک است.

برای مثال شما میتوانید علت روشن نشدن ماشین لباسشویی سامسونگ، علت روشن نشدن ماشین لباسشویی الجی، علت روشن نشدن ماشین لباسشویی بوش، علت روشن نشدن ماشین لباسشویی آ ا گ، علت روشن نشدن ماشین لباسشویی دوو، آبسال،پاکشوما، اسنوا و… را در این مقاله بیابید و اقدام به عیب یابی ماشین لباسشویی کنید.

دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی

برق ماشین لباسشویی

اولین موردی که باید بررسی شود این است که مطمئن شوید ماشین لباسشویی به برق وصل است و جریان برق را دریافت میکند.

با استفاده از یک فاز متر و یا مولتی متر برق ماشین لباسشویی را بررسی کنید، اگر در ماشین لباسشویی شما جریان برق وصل نبود، باید جریان برق منزل و پریزی که ماشین لباسشویی به آن متصل  است را بررسی کنید.

*توجه داشته باشید که اگر با مولتی متر جریان برق ورودی منزل را بررسی میکنید، خروجی ولتاژ باید بین 210تا230 ولت و جریان 15 آمپر باشد.

اگرولتاژ خروجی کمتر از این مقدار باشد، نمیتواند برق مورد نیاز برای روشن شدن ماشین لباسشویی را تامین کند.

کابل ماشین لباسشویی

کابل لباسشویی

یکی دیگر از علت های روشن نشدن ماشین لباسشویی خرابی کابل برق ماشین لباسشویی است. برای بررسی کردن این موضوع ابتدا باید شکل ظاهری کابل را بررسی کنید که کابل برق دچار پوسیدگی و پارگی نشده باشد، اگر کابل از لحاظ ظاهری مشکلی نداشت باید سیم های داخل کابل بررسی شود، برای بررسی این مورد باید مولتی متر را روی حالت بوق (بیزر) قرار دهید و آن را بررسی کنید، در صورت وجود قطعی اقدام به تعویض کابل کنید.

میکروسوئیچ ماشین لباسشویی(کلید سوئیچ درب)

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ ماشین لباسشویی به طور کلی وظیفه ی باز و بسته شدن درب ماشین لباسشویی را دارد.طراحی ماشین لباسشویی به گونه ای است که تا زمانی که درب ماشین لباسشویی به طور کامل بسته نشده باشد فرآیند شستشو را آغاز نمیکند، پس برای فعال شدن میکروسوئیچ درب باید کاملا بسته باشد.

در نتیجه اگر ماشین لباسشویی روشن نمیشود و یا شروع به کار کردن نمیکند باید بررسی کنید که میکروسوئیچ  فعال میشود و یا دچار مشکل شده است، چنانچه میکرسوئیچ ماشین لباسشویی خراب شده باشد باید اقدام به تعویض آن کنید.

*معمولا میکروسوئیچ ها بر اثر نوسانات برقی وقطع و وصل شدن جریان برق دچار خرابی میشوند.

تایمر ماشین لباسشویی

دلایل روشن نشدن لباسشویی

خرابی تایمر ماشین لباسشویی میتواند یکی دیگر از علت های روشن نشدن ماشین لباسشویی باشد.

تایمر ماشین های لباسشویی معمولا بر اثر نوسانات برقی ویا مشکل در قطعات مکانیکی(شفت تایمر) دچار خرابی میشوند. برای تست تایمر ابتدا باید صفحه دیسپلی باز کنید و توسط مولتی متر اقدام به بررسی تایمر کنید.

ولوم تایمر ماشین لباسشویی

چرا لباسشویی روشن نمی شود؟

در برخی از مدل های ماشین لباسشویی که سوئیچ استارت جزئی از تایمر میباشد باید ولوم تایمر بررسی شود، زیرا ولوم تایمربر اثر استفاده مداوم هرز میشود و یا از ناحیه شفت ولوم دچار خرابی میشود که باید تعویض و یا تعمیر شود.

برد کنترل ماشین لباسشویی

علت روشن نشدن لباسشویی

در مدل های جدید ماشین لباسشویی از برد کنترل اصلی به جای تایمر استفاده میشود، برد کنترل اصلی همانند مرکز فرماندهی میماند و وظیفه اداره و کنترل تمام قطعات الکتریکی و الکترومکانیک ماشین لباسشویی همانند موتور را بر عهده دارد. اگر برد کنترل اصلی نتواند ولتاژ مورد نیاز را برای موتور، پمپ تخلیه، شیر برقی و یا میکروسوئیچ را فراهم کند ماشین لباسشویی قادر به شروع انجام کار نمسباشد و یا روشن نمیشود.

کارشناسی و عیب یابی برد کنترل اصلی دستگاه کار بسیار پیچیده و تخصصی میباشد و این کارباید توسط متخصص حرفه ای ماشین لباسشویی انجام شود.

موتور ماشین لباسشویی

روشن نشدن لباسشویی

تمامی مدل های ماشین لباسشویی درب از جلو و درب از بالا دارای یک موتور برای چرخیدن درام(دیگ) هستند.

در برخی از مدل ها که دارای ظرفیت بالایی هستند از موتور های سری جدیدی استفاده میشود که برای انجام مراحل شستشو از چرخش در دو جهت معکوس استفاده میکند.

اگر ماشین لباسشویی روشن میشود و کار نمیکند علت میتواند خرابی موتور ماشین لباسشویی باشد، کار نکردن موتور لباسشویی علت های متفاوتی همانند: تمام شدن ذغال های موتور، خرابی بلبرینگ موتور و یا سوختن سیم پیچ  موتور ماشین لباسشویی دارد. عیب یابی و تعمیر موتور ماشین لباسشویی امری کاملا تخصصی است، که باید توسط متخصص تعمیرات ماشین لباسشویی انجام شود.

7علت روشن نشدن مشین لباسشویی

1.برق ماشین لباسشویی

2.کابل برق ماشین لباسشویی

3.میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

4.تایمر ماشین لباسشویی

5.ولوم تایمر ماشین لباسشویی

6.برد کنترل ماشین لباسشویی

7.موتور ماشین لباسشویی


اگر به تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ نیاز دارید کلیک کنید.


جمع بندی

در این مقاله ما عمده ترین دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی و علت های کار نکردن ماشین لباسشویی را که بیشترین گزارش را به مجموعه تعمیرات تخصصی وی آی پی سرویس را داشته اند بیان کردیم، در نظر داشته باشید روشن نشدن ماشین لباسشویی میتواند دلایل دیگری داشته باشد.

*چنانچه از تخصص و مهارت کافی برای تعمیر ماشین لباسشویی برخوردار نیستید، لطفا از باز کردن ماشین لباسشویی خودداری کنید.

 

 مقاله مرتبط : چرا ماشین ظرفشویی کار نمی کند؟

 

 

×
ایتا Whatsapp chat
واتساپ Whatsapp chat
3 +
پیمایش به بالا
Call Now Button