دلایل عمل نکردن خشک کن ماشین لباسشویی و نحوه رفع آن ها

علت خشک نکردن ماشین لباسشویی و راه حل رفع آن

یکی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی که در مورد آن بسیار گزارش شده است، خشک نکردن ماشین لباسشویی یا به عبارت دیگرخشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی است. به صورتی که تمامی لباس ها خیس ویا نیمه خیس باقی می مانند. علت خوب خشک نکردن ماشین لباسشویی میتواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. اکثر این موارد تخصصی و فنی هستند که برای رفع آن باید قطعه ای تعویض یا تعمیر گردد. اما بعضی از مسائل و مشکلات ساده نیز ممکن است باعث خشک نشدن لباس در لباسشویی شود که میتوانید به راحتی آن را رفع کنید.

در این مقاله وی آی پی سرویس به علت خشک نکردن ماشین لباسشویی میپردازد و راه حل های رفع این مشکل را توضیح میدهد.

اکثر ماشین های لباسشویی با چرخش سریع درام یا دیگ باعث آبگیری و خشک شدن لباس ها میشود، اما به تازگی برخی از مدل های جدید لباسشویی مجهز به سیستم ایرواش یا خشک کن صد در صد هستند که در این تکنولوژی مراحل خشک کردن به کمک بخار و هوای گرم انجام میشود.

نکته: در ادامه مطلب با دلیل خشک نکردن لباسشویی وعوامل موثر بر آن آشنا میشویم. اما در نظر داشته باشید خشک نکردن ماشین لباسشویی در برندهای مختلف یک ایراد مشترک میباشد. برای مثال عوامل موثر در خشک نکردن ماشین لباسشویی سامسونگ با خشک نکردن ماشین لباسشویی ال جی یکسان و مشترک میباشد.

درنتیجه شما می توانید از این آموزش جهت رفع مشکل ماشین لباسشویی در برند های بوش، سامسونگ، ال جی، آاگ، دوو، آبسال، پاکشوما، اسنوا، زیرووات، ایندزیت و… و یافتن علت اینکه چرا ماشین لباسشویی خشک نمیکند، استفاده کنید.

چرا ماشین لباسشویی خشک نمی کند؟

در این بخش 9 دلیل خشک نکردن ماشین لباسشویی ونحوه عیب یابی و رفع مشکل آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

دلایل خشک نکردن ماشین لباسشویی به شرح زیر است :

  1. مسدود بودن شلنگ تخلیه و فیلتر کف ماشین لباسشویی
  2. آبگیری نکردن ماشین لباسشویی
  3. خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
  4. عدم رعایت استاندارد ظرفیت لباسشویی
  5. درست نبودن تنظیمات خشک کن
  6. نرسیدن هوا به خشک کن
  7. معیوب شدن موتور لباسشویی
  8. خراب شدن برد الکتریکی
  9. قطع شدن برق خشک کن

مسدود بودن شلنگ تخلیه وفیلتر کف ماشین لباسشویی

وجود هرگونه گرفتگی و انسداد در مسیر شلنگ تخلیه وفیلتر کف ماشین لباسشویی میتواند تخلیه آب لباسشویی را با اختلال مواجه کند.در نتیجه اگر آّب داخل ماشین لباسشویی به طور کامل خارج نشود و در دستگاه باقی بماند باعث میشود لباس ها به طور کامل خشک نشود ویا نیمه خیس باقی بماند.

راه حل:

برای بررسی کردن مسیر شلنگ تخلیه کافیست به آرامی ماشین لباسشویی را به سمت جلو بکشید وشلنگ تخلیه را برسی کنید ودر صورت وجود انسدادآن را رفع نمایید.

فیلتر کف ماشین لباسشویی در اکثر برند ها در قسمت جلو (گوشه سمت راست یا چپ) قرار دارد. دریچه فیلتر را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دریچه باز شود وآن را بررسی کنید ودر صورت وجود گرفتگی اقدام به رفع آن نمایید.

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

چنانچه ماشین لباسشویی شما عملیات آبگیری را به درستی انجام ندهد، لباس ها همچنان خیس بوده و خشک نمیشوند.

زمانی که شما هنگام استفاده کردن از دستگاه با بروز این مشکل مواجه می شوید، ابتدا باید میزان فشار آب ساختمان را بررسی کنید و از بالا بودن فشار آب اطمینان حاصل کنید. درنظر داشته باشد ماشین لباسشویی برای آبگیری به حداقل 20پی اس آی فشار آب نیاز دارد و فشار آب نباید پایین تر از حد نرمال باشد.

پس از بررسی کردن میزان فشار آب، باید باید به سراغ شیرهای ورودی آب بروید و مطمئن شوید شیرهای ورود آب دچار انسداد و پیچ خوردگی نشده باشند. پس از بررسی این موارد زمانی که از میزان فشار آب و سالم بودن شیرهای ورودی آب اطمینان حاصل کردید، نوبت به بررسی شیر برقی دستگاه میرسد. بررسی و عیب یابی شربرقی ماشین لباسشویی یک امر کاملا تخصصی و فنی است. شما برای عیب یابی، تعمیر ویا تعویض شیر برقی میتوانید از تکنسین های متخصص وی آی پی سرویس کمک بگیرید.

خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی وظیفه تخلیه کردن آب داخل لباسشویی را دارد و خراب شدن آن میتواند یکی از دلایل خشک نکردن ماشین لباسشویی باشد.

یکی از علت های تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی میتواند گرفتگی و انسداد در پمپ تخلیه باشد. انسداد و گرفتگی در پمپ تخلیه معمولا به خاطر پرز و الیاف لباس ها و یا اشیاء باقی مانده در لباس ها باشد. بررسی و عیب یابی پمپ تخلیه کاملا تخصصی و زمان بر است بنابراین حتما جهت عیب یابی و رفع عیب دستگاه، آن را به متخصص بسپارید.

عدم رعایت ظرفیت استاندارد ماشین لباسشویی

همانطور که در مطالب گذشته توضیح دادیم بارگیری لباس بیش از حد ظرفیت ماشین لباسشویی علاوه بر وارد کردن آسیب جدی به قطعات مکانیکی ماشین لباسشویی نیز باعث خشک نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی می شود زیرا درام یا دیگ ماشین لباسشویی برا خشک کردن لباس ها نیاز دارد وزن مشخصی از لباس ها را همراه با سرعت مشخصی بچرخاند و زمانی که ما بیشتر از ظرفیت ماشین لباسشویی، لباس بریزیم باعث اختلال در سیستم خشک کن میشود ودر نتیجه لباس ها به طور کامل خشک نشده و یا کمی خیس باقی میماند.

راه حل:

برای اندازه گیری حد استاندارد لباس به صورت پیش فرض خطی افقی بر روی شیشه درب ماشین لباسشویی در اکثر برندها قرار دارد که باید تا آن خط لباس خشک داخل دستگاه ریخت یا به صورت دستی طوری اندازه گیری کنید که به اندازه چهار انگشت فضای بالای لباس ها خالی باشد.

درست نبودن تنظیمات خشک کن

شما باید این مورد را در نظر داشته باشید که برنامه ای که برای شستشو انتخاب میکنید متناسب با جنس لباسی باشد که میخواهید بشویید. زیرا برنامه ای که شما انتخاب میکنید درجه حرارت آب، میزان دور خشک کن و دور آب کشی را با توجه به جنس لباس انتخاب میکند و چنانچه که برنامه شستشو به درستی انتخاب نشود درنتیجه سیستم خشک کن عملکرد خوبی نخواهد داشت و لباس ها خیس یا نیمه خیس باقی میماند.

نرسیدن هوا به خشک کن

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار برای درست عمل کردن سیستم خشک کن ماشین لباسشویی، در جریان بودن هوای مناسب در اطراف خشک کن است. چنانچه هوای مناسب در اطراف خشک کن وجود نداشته باشد، سیستم خشک کن ماشین لباسشویی با اختلال روبرو شده و نمی­تواند هوای گرم ومناسب جهت خشک کردن لباس ها تولید کند. درنتیجه لباس ها به طور کامل خشک نشده و خیس باقی می­ماند.

نکته : توجه داشته باشید که این مورد مربوط به دستگاه های مجهز به سیستم خشک کن صد در صد و یا ایرواش میباشد.

معیوب شدن موتور ماشین لباسشویی

خراب شدن و از کار افتادن موتور ماشین لباسشویی میتواند علت خشک نکردن ماشین لباسشویی باشد. این اتفاق معمولا زمانی رخ میدهد که در طول روز بیش از حد از ماشین لباسشویی استفاده میشود و باعث فشار آمدن و داغ کردن  موتور ماشین لباسشویی میشود. در اینگونه موارد که موتور ماشین لباسشویی بر اثر داغ شدن از کار می افتد اغلب بعد از سرد شدن مجددا درست میشود و شروع به کار میکند و در بعضی از موارد هم با ایجاد فشار بیش از حد باعث سوختن سیم پیچ موتور میشود که نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.

نکته: توجه داشته باشید که اگر در طول روز استفاده زیادی از ماشین لباسشویی دارید، حتما سرویس های دوره ای را هر 6 ماه یکبار انجام دهید و شستشو را در دو نوبت صبح و عصر انجام دهید تا به ماشین لباسشویی شما آسیبی نرسد.

خراب شدن برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

خراب شدن و سوختن ترانس برد الکترونیکی میتواند خشک کن ماشین لباسشویی را از کار بیندازد وعملکرد آن را دچار اختلال کند معمولا بردهای الکتریکی بر اثر اتصال کوتاه و نوسان برق دچار آسیب دیدگی میشوند.

چنانچه از مراحل تعمیر و هزینه های تعمیر برد دستگاه خود اطلاع ندارید میتوانید با کارشناسان وی آی پی سرویس در تماس باشید.

قطع شدن برق خشک کن ماشین لباسشویی

در بعضی از مواقع خشک نکردن ماشین لباسشویی میتواند به دلیل وجود نوسان برق باشد زیرا نوسان برق باعث قطع شدن جریان خشک کن میشود ودر نتیجه خشک نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی را در پی دارد.

برای رفع این مشکل ابتدا پریز برق و سپس دو شاخه ماشین لباسشویی را بررسی کنید در صورت وجود قطعی آن را برطرف کنید. چنانچه بعد از بررسی متوجه شدید که مشکل از دوشاخه و پریز نیست، با متخصصان ما در ارتباط باشید تا در برطرف کردن این مشکل به شما کمک کنند.

دلایل دیگر خشک نکردن ماشین لباسشویی(تخصصی)

از دیگر دلایل خشک نکردن ماشین لباسشویی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وجود مشکل در فیوز حرارتی
  • معیوب بودن ترموستات
  • معیوب بودن خازن
  • عمل نکردن شیر برقی
  • تمام شدن و یا خراب بودن ذغال های موتور

اگر نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ دارید کلیک کنید.


بهترین روش برای جلو گیری از مشکل خشک نکردن ماشین لباسشویی

بهترین روش برای جلوگیری از بروز مشکل خشک نکردن ماشین لباسشویی پیشگیری است. بنابراین با انجام سرویس های دوره ای، رفع گرفتگی و انسداد پمپ تخلیه و فیلتر کف و رعایت نظافت دستگاه تا حدودی میتوان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

همانطور که در مطلب بالا به طور کامل توضیح دادیم، مشکل خشک نکردن ماشین لباسشویی دلایل گوناگونی دارد و باتوجه به این موضوع که ماشین لباسشویی یکی از پرکاربرد ترین وسایل آشپزخانه است در صورت بروز همچین مشکلی از تعمیر دستگاه توسط افراد غیر متخصص خووداری کنید.

 

 

 

×
ایتا Whatsapp chat
واتساپ Whatsapp chat
3 +
پیمایش به بالا
Call Now Button